Terugreis is gestart - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Stephan Manie - WaarBenJij.nu Terugreis is gestart - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Stephan Manie - WaarBenJij.nu

Terugreis is gestart

Door: Stephan Manie

Blijf op de hoogte en volg Stephan

22 Oktober 2008 | Indonesië, Manado

Vandaag zijn we op de airport in Manado, we vliegen vanmiddag naar Singapore en daarna naar Amsterdam.

Na de balliemvallei zijn we in Sorong weer naar de school geweest en hebben we bij Johan op het Resort meerdere dagen kunnen genieten van ons adoptiekind Juliana, in het begin nog wat verlegen maar daarna zeer aandoenlijk, Juliana is goed gegroeid en ziet er fusiek veel beter uit, daarnaast gaat ze nu elke dag naar school.

Ook Hentij was weer een geweldige gids voor ons, dit jaar hebben we ook zijn ouders bezochten zijn we met hem een weekend naar Raya Ampat geweest, tegenover het eiland Kri van Max Ammer, smorgens om 6 uur zijn we de jungle in geweest op zoek naar paradijsvogels, hoog in de bomen heb ik ze met mijn 600mm lens op foto kunnen zetten, en ook een gevlekte koeskoes, het is mooi om te zien dat "animal protection" ook bij
de plaatselijke bevolking nu ook aan het doordringen is.

Helaas was het rif voor de kust van ons verblijf verwoest door het vissen met dynamiet, daarnaast is de vraag van rifvissen ( levend ) door China een andere bedreiging, met cynanide bedwelmen de duikers de vissen, en worden gevangen, in grote tanks worden de vissen vervoerd naar de restaurants in China, hopelijk worden de klanten die de vissen eten heel erg ziek, zodat deze handel snel
verboden wordt.

Van Sorong zijn we eerder naar Manado gevlogen , omdat we zeker op tijd onze aansluiting wilde hebben naar Singapore, Atie en Marian hebben Torayaland bezocht in het zuiden van Sulawesi, Laurien in ik zijn naar de Bunaken gegaan.

Twofishdivers.com , was het resort waar we verbleven, als beginnende duikers zijn wij zeer goed opgevangen door de Staff en Crew,
We hebben eerst gedoken in beschutte riffen, en hebben een extra cursus gedaan in Peak Performance Buancy, door goed uitgelood te zijn en betere ademhalingstechnieken heb je veel meer controle in moeilijkere omstandigheden, bij het duiken bij de enorme rifwanden deden we direct ons voordeel daarmee, bij elke duik hadden we een persoonlijke divemaster die ons de omgeving liet zien, veel te veel om in een kort verhaal te omschrijven, maar het hoogtepunt was toch wel een zeeschildpad die op 12m diepte op het rif lag te rusten ( ruim 1.40m ),
de stroming was soms wel heel erg sterk, 1 keer moesten we de duik afbreken omdat de stroming te sterk was om bij het rif te blijven.

Ook deze reis was weer prachtig, en ook nu hebben we beiden weer de intentie om hier weer terug te komen.
Donderdag komen we aan in Amsterdam, vrijdag moet ik weer aan het echte werk beginnen !

• 22 Oktober 2008 - 04:39

Alda:

Hoi Stefan,
    Komen jullie donderdagochtend aan?? Ik denk dat jullie gelijk met onze leerlingen vliegen? Patrick en Ilona komen ook donderdag aan. Goede reis en tot ziens in nederland?
    gr Alda

• 20 Februari 2009 - 23:17

Hentji Fatary:

Mulai kembali

Hari ini kita berada di bandara di Manado, sore ini kami terbang ke Singapura dan kemudian ke Amsterdam.

Balliemvallei setelah kami kembali ke Sorong dan sekolah telah dengan Johan di Resort bisa menikmati beberapa hari kami adoptive anak Juliana, pada awal sedikit malu-malu namun kemudian sangat menyentuh, Juliana ditumbuh kembangkan dan terlihat lebih baik fusiek keluar, karena dia sekarang setiap hari ke sekolah.

Hentij juga merupakan panduan bagi kita besar, tahun ini kami juga dikunjungi orangtuanya kita dengan dia satu pekan ke Raya Ampat telah diseberang pulau Kri Max Ammer, smorgens di 6 kita memiliki hutan sedang mencari-cari burung surga, tinggi di atas pohon saya dengan lensa 600mm saya dapat mengambil gambar, dan bernoda couscous, itu bagus untuk melihat bahwa "perlindungan hewan" juga
    penduduk lokal yang sekarang adalah untuk menembus.

Sayangnya, karang di pantai kita tinggal dihancurkan oleh penangkapan ikan dengan dinamit, ada pertanyaan dari rifvissen (live) oleh Cina merupakan ancaman bagi penyelam cynanide pingsan dan ikan besar yang tertangkap dalam tangki, ikan-ikan diantar ke restoran di Cina, diharapkan pelanggan yang makan ikan yang sangat sakit, sehingga perdagangan ini segera
    dilarang.

Dari Sorong kami sebelumnya Flew ke Manado, karena pada waktu kita pasti kami ingin sambungan ke Singapura, dan Atie Marian Torayaland telah dikunjungi di bagian selatan Sulawesi, Laurien dan saya memiliki Bunaken hilang.

Twofishdivers.com, resor tempat tinggal kita, sebagai orang baru penyelam kami sangat baik diserap oleh Staf dan Crew,
    Kami pertama diving di reefs dilindungi, dan telah dilakukan ekstra saja di Peak Performance Buancy oleh mengarah ke lebih baik teknik bernapas dan Anda memiliki kontrol lebih banyak dalam kondisi sulit di dalam menyelam besar rifwanden kami langsung kami keuntungan itu, untuk setiap menyelam, kami memiliki pribadi menyelam master yang menunjukkan kepada kita lingkungan, terlalu banyak dalam cerita pendek untuk menjelaskan, tetapi yang pasti telah menyorot penyu laut di kedalaman 12m di karang itu pada istirahat (lebih dari 1.40m),
    arus itu kadang-kadang sangat kuat, 1 kali kami harus batalkan yang menyelam karena saat ini terlalu kuat ke karang untuk melanjutkan.

Perjalanan ini telah kembali indah, dan sekarang kami berniat baik untuk kembali lagi untuk kembali.
    Kamis kami tiba di Amsterdam, Jumat saya kembali ke mode mulai bekerja!