Fotogeniek Papua - Baliemvallei - Reisverslag uit Den Dungen, Nederland van Stephan Manie - WaarBenJij.nu Fotogeniek Papua - Baliemvallei - Reisverslag uit Den Dungen, Nederland van Stephan Manie - WaarBenJij.nu

Fotogeniek Papua - Baliemvallei

Door: Stephan Manie

Blijf op de hoogte en volg Stephan

23 December 2008 | Nederland, Den Dungen

Terugkijkend op de vakantiefoto's 2008 was het bezoek aan de Baliemvallei meer dan de moeite waard, we hadden terplaatse ook wel heel veel geluk,door de verkiezingen waren veel stammen naar de stad Wamena gekomen, en gedurende de zware trekking in de bergen hadden we prachtig weer en mooi licht om geweldige foto's te maken...bij een Dani-stam..... maar we moeten nog terug, want er zijn ruim 230 soorten papuastammen die in het binnenland leven.Mede doordat zij verspreid over het land leven en weinig contact met elkaar hebben zijn er zo ruim 200 talen en 800 dialecten ontstaan.

Op de terugreis zaten Laurien en Atie al te babbelen over een toekomstig bezoek aan het Asmat gebied, want de Asmat waren in het verleden koppensnellers en kannibalen ,of een bezoek aan de Korowaistammen zij gebruiken nog steeds stenen bijlen.We hebben dus nog maar een heel klein stukje van de grote puzzel gezien, op deze website laten we slechts een hele kleine selectie zien van alle foto's die we in de Baliemvallei hebben geschoten.

De Baliemvallei werd pas in 1938 ontdekt door een Amerikaanse onderzoeker. Dit betekende dat de stammen die in de vallei leefden al die tijd in afzondering van de rest van de wereld hadden geleefd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was een verdere studie van de vallei door de Japanse bezetting van Papua niet mogelijk.

In 1945 kwam de vallei in het nieuws doordat er een vliegtuig daar neerstortte en de passagiers konden worden gered. De eerste missionarissen arriveerden in 1954. In 1956 vestigden de Nederlanders een post in Wamena waardoor de levenswijze van de lokale stammen zou worden beinvloed.

Na 1963 hebben de Indonesiers van Wamena een moderne nederzetting gemaakt met scholen, politie, soldaten en winkels. Ondanks alles zijn de lokale stammen in staat geweest hun traditionele gebruiken en waarden te handhaven.De christelijke missie en de moderniteit hebben de puurheid van deze culturen zwaar aangetast in de stad Wamena, toch zijn er vele tradities die alle externe invloeden hebben weten te overleven.

De Baliemvallei wordt bewoond door drie lokale stammen: de Dani in het centrum, de Lani in het westen en de Yali in het zuidoosten. Elke stam heeft zijn eigen cultuur. Een van de manieren om de drie stammen uiterlijk te onderscheiden is de lengte van de kotheka, de gerenommeerde peniskoker.

De Dani gebruiken een lange, dunne kotheka, de Lani gebruiken een middelgrote, brede kotheka en de Yali dragen de langste kotheka van de drie stammen. De drie stammen leven allen van de landbouw. Ze verbouwen voornamelijk zoete aardappelen, tabak, bonen, taro, spinazie en bananen.

Traditioneel zijn het de mannen die de grond bewerken, de vrouwen planten en oogsten de produkten. De eerste aardappelen zijn voor de voorouders bedoeld. De Dani en Yali leven in kleine groepen en de Lani leven in grote dorpen. De mannen en vrouwen van de stammen lopen er doorgaans bijna naakt bij, de mannen dragen een kotheka en de vrouwen dragen een soort van rok.

OPVALLENDE GEBRUIKEN

De mannen van de verschillende stammen in de Badiemvallei zijn polygaam.Een man mag zoveel vrouwen hebben als hij zich kan veroorloven. De bruid moet worden gekocht en dat gebeurt door middel van ruilhandel.

De familie van de bruid krijgt zo'n vier a vijf varkens voor het weggeven van de dochter. De sociale status van een man wordt ook bepaald door het aantal varkens en vrouwen dat hij bezit. Met varkens worden ook de grote feesten betaald, dus hoe meer je er hebt hoe vetter het feest. De mannen slapen apart van de vrouwen en kinderen.

Nadat een vrouw een kind heeft gekregen mag ze twee tot vijf jaar lang geen sex hebben zodat het kind alleen haar melk en goede zorg krijgt. De polygamie wordt op deze wijze in stand gehouden, echter binnen de vrouwenhut onstaan er steeds meer ruzies en is het voor de dorpshoofden moeilijk om de vrede te handhaven binnen verschillende families.

Bij het overlijden van een naaste verwant is het de gewoonte voor een vrouw om dan een of twee vingerkootjes te amputeren als teken van rouw, we hebben op de markten en in de hooglanden met eigen ogen gezien dat sommige vrouwen alleen
nog maar een paar stompjes aan elke hand over hebben. Deze vorm van verminking heeft de missie al geprobeerd terug te dringen echter houden de papua's zich vast aan de oude tradities.



  • 20 Februari 2009 - 23:10

    Hentji Fatary:

    Cari Kembali pada liburan dari 2008 adalah kunjungan ke Baliemvallei bernilai lebih dari itu, kami telah terplaatse juga sangat beruntung, Pilkada banyak jenis Wamena datang ke kota, dan selama berat trekking di gunung, kami telah indah cuaca bagus dan ringan untuk gambar besar ... pada suku Dani ..... tapi kami harus kembali, karena terdapat lebih dari 230 jenis spesies Papua dalam interior leven.Mede karena tersebar di seluruh Indonesia dan sedikit kontak satu sama lain sehingga terdapat lebih dari 200 bahasa dan dialek 800 timbul.

    Pada perjalanan kembali yang Laurien dan Atie terlalu obrolan tentang masa depan Asmat kunjungan ke daerah, seperti di masa lalu yang Asmat headhunters dan cannibals, atau kunjungan ke Korowaistammen mereka masih menggunakan batu bijlen.We hanya ada yang sangat kecil yang besar puzzle dilihat pada website ini marilah kita hanya sebagian kecil dari foto pilihan kami memiliki Baliemvallei bidikan.

    Baliemvallei yang hanya ditemukan pada tahun 1938 oleh seorang peneliti Amerika. Ini berarti bahwa suku-suku yang tinggal di lembah semua waktu dalam isolasi dari bagian dunia yang hidup. Selama Perang Dunia Kedua adalah kajian lebih dari lembah oleh Jepang Papua mungkin.

    Pada tahun 1945, di lembah dalam berita karena pesawat yang crashed dan penumpang yang rescued. Misionaris yang pertama tiba di 1954. Pada tahun 1956 Belanda mendirikan pos di Wamena pada gaya hidup penduduk lokal suku akan terpengaruh.

    Setelah 1963, Irlandia Indo Wamena dari pemukiman modern dengan sekolah, polisi, tentara dan toko-toko. Walaupun demikian, suku-suku setempat yang dapat menggunakan nilai-nilai tradisional Kristen dan misi handhaven.De dan modernitas, maka kemurnian ini sangat terpengaruh budaya di kota Wamena, ada banyak tradisi bahwa semua pengaruh luar yang dapat bertahan.

    Baliemvallei yang dihuni oleh tiga suku setempat, Dani yang di tengah, di sebelah barat Lani dan Yali di Sulawesi. Setiap suku memiliki budaya. Salah satu cara tiga jenis dapat dibedakan oleh panjang yang kotheka, batang penis yang terkenal.

    Dani yang menggunakan panjang, tipis kotheka Lani yang menggunakan media ukuran, luas kotheka dan kotheka Yali, yang lama dari tiga jenis. Tiga suku hidup semua pertanian. Mereka tumbuh terutama ubi jalar, tembakau, kacang-kacangan, talas, bayam dan pisang.

    Secara tradisional, orang-orang yang pengolahan tanah, perempuan dan tanaman panen produk. Kentang pertama yang dimaksudkan orang tua. Yali dan Dani yang hidup dalam kelompok kecil dan besar Lani tinggal di desa-desa. Laki-laki dan perempuan dari suku, biasanya terdapat hampir telanjang, dan laki-laki bersetelan kotheka dan perempuan memakai sejenis rok.

    Berandang USE

    Orang-orang dari berbagai suku di Badiemvallei adalah polygaam.Een Mei manusia memiliki banyak perempuan sebagai dia mampu. Perempuan yang harus dibeli dan itu terjadi melalui barter.

    Keluarga calon pengantin perempuan mendapat sekitar empat hingga lima babi untuk memberikan jauh dari anak perempuan. Status sosial manusia ditentukan oleh jumlah babi dan perempuan yang ia berpendapat. Seperti babi yang dibayar festival utama sehingga Anda memiliki lebih bolder pihak. Laki-laki yang tidur terpisah dari para perempuan dan anak-anak.

    Setelah memiliki anak perempuan mereka harus dua sampai lima tahun tidak berhubungan seks dengan anak sehingga dia hanya susu yang baik dan benar. Poligami itu justru dipertahankan, tetapi di dalam vrouwenhut membuat semakin banyak perkelahian dan sulit bagi pemimpin-pemimpin untuk menjaga kedamaian dalam keluarga yang berbeda.

    Kematian yang relatif dekat adalah adat bagi wanita untuk satu atau dua vingerkootjes ke pemotongan sebagai tanda duka, kami ada di pasar-pasar dan di dataran tinggi dengan mata saya sendiri bahwa beberapa perempuan
    hanya beberapa stumps tentang pada setiap sisi. Ini bentuk mutilation, Misi yang telah berusaha untuk mendesak, namun di Papua dengan tradisi lama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stephan

Vrijwilligerswerk in Indonesie, Sorong Papua, daarnaast is er meer te zien over andere reizen op mijn portfolio : www.stephan-manie.nl

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1859
Totaal aantal bezoekers 42310

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2009 - 03 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: