In de voetsporen van ons Koningshuis - Reisverslag uit Den Dungen, Nederland van Stephan Manie - WaarBenJij.nu In de voetsporen van ons Koningshuis - Reisverslag uit Den Dungen, Nederland van Stephan Manie - WaarBenJij.nu

In de voetsporen van ons Koningshuis

Door: Stephan Manie

Blijf op de hoogte en volg Stephan

21 December 2008 | Nederland, Den Dungen

De historische strijd van Prins Bernhard voor het behoud van onze wereldwijde natuur. Is voor ons ook een stimulans geweest om zoveel mogelijk vast te leggen tijdens onze riezen. ( foto en video )

We zijn nieuwsgierig naar de nog nooit vertoonde prive-opnames uit de filmcollectie van Prins Bernhard ( komt ooit nog op dvd beschikbaar? ), ondertussen genieten we "LIVE" van zijn inzet en initiatieven in Indonesie, mede door de staatsbezoeken worden oude historische momumenten goed bewaard
en beheerd door de plaatselijke bevolking, in en rond manado zijn er meerdere interessante plekken om te bezoeken;

Natuurreservaat Tangkoko-Batuangus

In Tangkoko-Batuangus komen diersoorten voor uit het overgangsgebied tussen de Aziatische en Australische fauna, zoals het spookdiertje (Tarsius Spectrum), Celebes spookdiertjes hebben relatief een lange staart en erg grote ogen(elk oog weegt meer dan zijn hersens). Ze kunnen hun kop 180 graden draaien net als een uil. Spookdiertjes zijn solitaire nachtdieren die op kleine dieren (vooral insecten) jagen.
Daarnaast kun je hier zien de hoog in de bomen levende koeskoes (Phalengar ursininius), die door de lokale bevolking Manguni genoemd wordt, de civetkat, de zwarte kuifmakaak, en verschillende andere apensoorten.
Vooral de zwarte makaak (Macaca nigra), die door de lokale bevolking yaki wordt genoemd, moet beschermd worden. Het dier is een gewild huisdier en staat tevens op de menulijst van de Minahassers. Met kerst vervult het de functie van onze kalkoen en vooral in december wordt er dus veel op het dier gejaagd.

In het reservaat leven maar liefst 160 verschillende vogelsoorten, waaronder veel trekvogels uit Australie. De roodgeknobbelde neushoornvogel komt in grote aantallen in het park voor. Te zien is ook de bruine adelaar (Pandion heleatus).
Langs de kust van het reservaat zijn enkele grotten waar de lokale bevolking eetbare vogelnestjes verzamelt. Het reservaat is ook een van de weinige plekken waar de Actenoides monachus,een zeldzame ijsvogel voorkomt. Een andere ijsvogel die in het park leeft is de bosijsvogel (Crittura cyanotis).
Verder zijn er strandjes waar zeeschildpadden eieren komen leggen. Heel zelden worden hier leerschildpadden gezien.

Natuurreservaat Pulau Bunaken

Om te snorkelen en duiken is er het schitterende onderwaterpark Pulau Bunaken. In de baai van Manado ligt het eiland Bunaken, dat bekend is om haar rijke zeeleven, de omringende riffen en de schitterende koraaltuinen in kristalhelder water. ( 28 graden )
Omdat toerisme in Noord-Sulawesi nog niet echt op gang is gekomen, en omdat dit gebied ook niet zomaar door toeristen wordt bezocht, is het gebied nog redelijk goed bewaard gebleven. Hetzelfde geldt voor het koraal, dat verkeert nog in goede staat. Manado is bij de echte duikliefhebbers ( waaronder ons Koningshuis) wel bekend, rond de stad vind je diverse duikscholen en accommodaties. De Bunaken staat bij ons in de top 10 van de mooiste duikbestemmingen ter wereld, wij
hebben een aantal dagen doogebracht bij Two Fish Divers ( http://www.twofishdivers.com/ )

Oudheidkundig monument Airmadidi - Taman Purbakala

Op deze bijzondere begraafplaats staat een verzameling waruga-graven.
Waarschijnlijk is in de 10de eeuw begonnen met het begraven van voorname doden en hun familie in stenen graven, de waruga's. 'Wa' betekent volledig en 'ruga' betekent ontbinding van het lichaam. De gebalsemde en in boombastdoek gewikkelde dode werd op een speciale manier bijgezet.
Eerst werd de bodem van de bijna 2 m hoge kubusvormige stenen sarcofaag met ongepelde rijst gevuld, waarop een keramisch bord werd geplaatst. Het lijk werd in foetushouding op het bord geplaatst. Men geloofde dat de dode in deze houding in het hiernamaals herboren zou worden. In het graf nam de dode verschillende kostbaarheden mee, zoals munten, porseleinen servies, aardewerk uit Vietnam,gereedschap en wapens. Wanneer de dode een belangrijk persoon was, bijvoorbeeld een clan-leider, werden er meestal slaven geofferd en hun hoofden gesneld. Deze werden ook meegegeven in het graf. Als dak werd een pyramidevormig gebeeldhouwde steen op de kubus geplaatst, die het graf perfect afsloot.

In 1977 is de begraafplaats tot oudheidkundig monument verklaard en uitgebreid met een klein museum (hier moet je het gastenboek tekenen en een kleine donatie geven). Er hingen wel foto's van ons Koningshuis maar het gastenboek dat zij getekend hadden werd bewaard in de kluis van de beheerder en kregen we niet te zien.In het museum staan een aantal vitrines waarin grafgiften zoals borden, sieraden en wapens uitgestald zijn.

Op dit moment wordt er druk gebouwd in Manado stad , omdat er in in
2009 een grote internationale Oceaan-Conferentie gepland staat, we nemen aan dat dit Congres ook door Prins Willem-Alexader bezocht gaat worden. In de voetsporen van zijn Opa ,heeft Prins Willem-Alexander bijzondere aandacht voor het waterbeheer. De Prins is erelid van de World Commission on Water for the 21st Century en beschermheer van het Global Water Partnership.

Op vrijdag 9 november 2007 opende HKH Prinses Maxima de nieuwbouw van het Da Vinci College. Zij deed dit onder toeziend oog van leerlingen, personeelsleden, het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dordrecht en de massaal aanwezige pers.
HKH Prinses Maxima maakte kennis met de studenten die stage liepen in Indonesië.Toekomstig stagiaires Lauri, Brian en Mohammed kregen van een bankinstelling een microkrediet van rond de tweeduizend euro, om in Papua aan de nog op te zetten kleuterschool, zorgboerderij en winkel voor schoolbenodigdheden te besteden. De overhandiging werd rechtstreeks gevolgd door Da Vinci International in de Indonesische provincie Papua - Sorong.

Het Koninklijk Huis : Op deze officiële website vindt u informatie over de monarchie, de leden van het koninklijk huis, de paleizen en ook het laatste nieuws. ( http://www.koninklijkhuis.nl )
Het Wereld Natuurfonds heeft op de website een apart hoofdstuk over Prins Bernhard; ( http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/dossiers/dossier_prins_bernhard/index.cfm )